vrijdag 2 april 2010

Blogger vs Wordpress

Mijn weblog heeft de nodige omzwervingen achter de rug. ‘k Begon ooit op Web-log.nl, tot men daar besloot om alle gratis weblogs van een schreeuwerige reclamebalk te voorzien. Ik verhuisde mijn blog naar de webserver van een bevriende Java-programmeur, die experimenteerde met Pebble, open source weblogsoftware van een Amerikaanse collega. Toen het spaaklopen van de vriendschap een nieuwe verhuizing noodzaakte, deed de mooie vormgeving van het weblog van een collega uit een ver verleden me bij Wordpress belanden. Daar staat mijn weblog inmiddels al ruim een jaar schandelijk verwaarloosd te wezen.

WordpressOmdat ik aan Wordpress gewend ben, was het op Blogger aanvankelijk ’n beetje zoeken naar instellingen en mogelijkheden. Heel lang duurde die zoektocht niet: de mogelijkheden bij Blogger zijn hetzelfde als bij Wordpress, hoogstens staan ze op een andere plek op het dashboard. Voor zover ik heb kunnen ontdekken, heeft Wordpress drie dingen die Blogger niet heeft: een overzichtelijke openingspagina, statistieken en een mediabibliotheek. Op die laatste kom ik in een volgend bericht terug, voor nu eerst de andere twee.

Het dashboard opent bij Wordpress met een pagina waarop je in één oogopslag kunt zien hoeveel berichten, pagina's, categorieën en tags je weblog telt; wat er aan recente reacties is geplaatst; op welke andere blogs naar het jouwe gelinkt wordt; wat je de laatste tijd op je blog gedaan hebt (nieuwe berichten plaatsen, pagina's wijzigen etc.); welke concepten (drafts) je de laatste tijd hebt geschreven; en statistieken van het aantal malen dat pagina's op je blog bekeken zijn, met vermelding van de pagina die het meest bekeken werd.

Je kunt de pagina aanpassen naar je eigen smaak: items verwijderen, items op een andere plaats neerzetten, en aangeven in hoeveel kolommen je de pagina wilt indelen. Op de website van Wordpress vond ik er, temidden van veel meer instructiefilmpjes, een aardig filmpje over.



Bij Blogger kun je deze gegevens - met uitzondering van de statistieken - ook wel achterhalen, maar 't is prettig ze op één pagina bij elkaar te hebben. Aan statistieken doet Blogger niet. Dat betekent dat jij pas weet dat iemand een bericht gelezen heeft als hij of zij een reactie achterlaat. Wordpress laat je, behalve de reacties, ook zien hoeveel niet-reageerders zijn langsgekomen en op welke pagina.

BloggerMaar er is ook iets dat Blogger op Wordpress voor heeft, afgezien van de mogelijkheid je blog te gelde te maken: je kunt het stylesheet van je blog (onder de tab Indeling >> html bewerken) zelf aanpassen. Het aantal standaard-skins - Blogger noemt ze sjablonen - is bij Wordpress weliswaar veel groter dan bij Blogger, maar de mogelijkheden voor het aanpassen van de meeste skins zijn erg beperkt. Als je onbeperkt aan de html wilt kunnen sleutelen, zul je een betaald Wordpress-account moeten nemen. Bij Blogger mag je de vormgeving van je webstek gratis naar je hand zetten, en dat is voor ’n aan boeken kopen verslaafde pietlut als ik toch wel erg prettig ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten