zaterdag 3 april 2010

Kruisjes

Vandaag brengt weer wat antwoorden op vragen waar ik gisteravond mee bezig was. De opruiming in mijn Picasa webalbum blijkt gevolgen te hebben gehad. Het oud papier - een zelfgemaakte foto van het controleursarchief van Saparua uit 1998 - staat nog steeds bovenaan mijn weblog en mijn hoofd staat nog steeds in mijn profiel. Maar bij mijn reacties is mijn hoofd vervangen door rode kruisjes, zowel op mijn eigen weblog als op dat van anderen. Ook op de weblogs waar ik mezelf als 'volger' had aangemeld, duiken rode kruisjes op. Blijkbaar stonden daar de fotootjes die ik gisteravond heb verwijderd.

De conclusie ligt voor de hand: blijkbaar plaatst Blogger, elke keer dat je op een Blogger weblog - dat van jezelf of van 'n ander - reageert, je profielfoto als nieuwe afbeelding in je eigen Picasa webalbum en gebeurt hetzelfde als je besluit een blog te gaan volgen. Op zich is dat niet zo heel erg. De bestandjes zijn klein, mijn hoofd beslaat welgeteld 5 kB. Zelfs met mijn wiskundedeuk is me wel duidelijk dat ik héél erg veel moet gaan reageren en héél erg veel blogs moet gaan volgen voordat mijn hoofd zich dusdanig vermenigvuldigd heeft dat ik de limiet van mijn webalbum (1Gb) bereik. Maar toch...

Ik besluit eerst mijn eigen weblog weer 'n beetje toonbaar te maken. Na wat gesleutel - Instellingen >> Reacties >> Profielafbeeldingen weergeven? Nee - ben ik eenvoudig van de rode kruisjes op mijn eigen weblog af. Ik zie ook de profielfoto's van andere reageerders niet meer, maar daar kan ik mee leven. Het om zeep helpen van de rode kruisjes op weblogs van anderen blijkt ingewikkelder. Ik kan alleen de inhoud van mijn reacties verwijderen, mijn naam én het rode kruisje blijven staan. Als ik een nieuwe reactie plaats, verschijnt die met rood kruisje, niet met mijn profielfoto. Voor het volgen van weblogs blijkt hetzelfde te gelden. Hmz. Blogger plaatst dus blijkbaar toch niet elke keer een nieuwe foto, maar doet dat aan het begin een paar keer, en hergebruikt die foto's dan? En nu ik die foto's verwijderd heb, zit ik aan de rode kruisjes vast? Ships.

Terwijl ik aan het proberen ben of het opnieuw uploaden van mijn foto naar mijn Blogger-profiel enig effect heeft op mijn verschijning op andere blogs, verdwijnt opeens het oud papier uit de header van mijn eigen blog. Oeps. Ook daar toch het verkeerde plaatje verwijderd, blijkbaar. Ik upload het Saparua-archief opnieuw. Dat is 'n euvel dat ik tenminste zelf kan verhelpen.

Als ik in mijn webalbum kijk, blijkt het aantal hoofden in de map Bloggerfoto's aangegroeid tot zes. Hm. Mijn geklooi met het opnieuw uploaden van mijn profielfoto, het opnieuw aanmelden als volger en het opnieuw plaatsen van een reactie heeft blijkbaar dus wel effect, al zie ik het niet. Niet direct althans. You know what? Ik zie morgen wel weer verder. Maar dat ik wijzigingen direct kan zien in plaats van er 24 uur op te moeten wachten, is wel weer 'n puntje in het voordeel van Wordpress.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten