zondag 17 juli 2011

Spelen met LinkedIn: InMaps

Mijn InMapAltijd al eens willen weten hoe jouw netwerk op LinkedIn er nu eigenlijk uitziet? Zien wie met wie verbonden is, zonder eindeloos door profielen te hoeven klikken? Dat kan. In januari van dit jaar kwam LinkedIn Labs, de ontwikkelafdeling van LinkedIn, met InMaps.

InMaps inventariseert wie in jouw LinkedIn-netwerk zitten, spoort relaties tussen je contacten op, groepeert hen op basis van die relaties in clusters, en geeft elk cluster een kleur. Het resultaat: een kleurrijk kluwen van bolletjes en lijnen, waarin elk bolletje staat voor iemand uit je LinkedIn-netwerk, elke lijn voor een relatie tussen twee personen en elke kleur voor een andere groep uit wat ze bij LinkedIn your professional world noemen.

De grootte van een bolletje is een indicatie van het aantal connecties dat iemand binnen een cluster heeft. Door een bolletje aan te klikken, worden zijn of haar verbindingen met andere personen in jouw netwerk uitgelicht. Aan de rechterkant van je scherm verschijnt de LinkedIn-informatie van de aangeklikte persoon, met daaronder een overzicht van de connections die je met hem of haar deelt.

Linksonder vind je een legenda met daarin de gebruikte kleuren. Aan elke kleur kun je een label toekennen, de common denominator van het cluster. In veel gevallen zal dit een werkgever of een universiteit zijn. Omdat deze gegevens vaak in een LinkedIn-profiel staan, zijn deze clusters geen grote verrassing. Op mijn InMap doken echter ook clusters op die niet direct tot mijn LinkedIn-profiel te herleiden zijn: mensen die ik uit de Vereniging van Christen-Historici en uit mijn kerkelijke gemeente ken. InMaps weet weliswaar niet hoe ik hen ken, maar plaatst hen wel bij elkaar in een cluster.

Je kunt de map delen via LinkedIn (duh), Facebook, Twitter of 'n weblink. De mensen die jouw InMap bekijken, kunnen niet zien welke naam er bij welk bolletje hoort. Wel zien ze de labels die jij aan de verschillende kleuren hebt gegeven. Je InMap wordt - technische hobbels bij LinkedIn daargelaten - elke week geupdate. InMaps is nog niet bruikbaar voor mensen met een heel klein of heel groot netwerk (minder dan 50 of meer dan een paar honderd contacten), en embedden gaat ook nog niet. Maar 't is een leuk speledingetje, bijvoorbeeld als je vakantie hebt ;-)

2 opmerkingen:

  1. Ha! Wat een grappige mashup. Heb mijn eigen map gemaakt en ben, zo te zien, vooral aan het achteruit werken en bevestigen op LinkedIn. Ben benieuwd wat zo'n map met Google+ zou opleveren. Veel ambitieuzer, me dunkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Binnenkort heb ik vakantie. Lijkt me leuk om dan hier eens goed naar te kijken. Een kluwen van bolletjes, verder ben ik nog niet :)

    BeantwoordenVerwijderen